Unia sięga do naszych kieszeni 3.11.2025

Z Prawda

Omówienie

Unia sięga do naszych kieszeni!

Dyskusja na temat finansów Unii Europejskiej w kontekście Polski, opierająca się na dostarczonych źródłach, koncentruje się na mechanizmach wpłat i przychodów, obecnej pozycji Polski jako beneficjenta netto, oraz krytycznych propozycjach zmian w budżecie na kolejną perspektywę finansową.

1. Aktualna Sytuacja Finansowa Polski w UE (2021–2027)

Polska jest obecnie beneficjentem netto budżetu UE, co oznacza, że otrzymuje więcej środków, niż wpłaca.

Składka i Przychody: W 2024 roku saldo netto Polski ma wynosić około 75 miliardów złotych. Cały ten zysk netto w ujęciu rocznym wynosi obecnie ponad 11 miliardów euro.

Ranking Płatników: Polska jest szóstym płatnikiem w Unii Europejskiej pod względem wielkości składki. Jednak przy przeliczeniu na statystycznego obywatela, Niemiec wpłaca do wspólnego budżetu dwukrotnie więcej niż Polak. Polska znajduje się na siódmym miejscu od końca, jeśli chodzi o wpłaty w przeliczeniu na statystycznego obywatela. Z polskiego punktu widzenia, budżet został dotychczas "dobrze wynegocjowany".

2. Składniki Wpłat do Budżetu UE

Składka członkowska Polski do budżetu UE opiera się na kilku zasobach:

1. Składka DNB (Dochód Narodowy Brutto): Wszystkie państwa członkowskie płacą 1,13% swojego Dochodu Narodowego Brutto.

2. Zasób oparty na VAT: Część podatku VAT zebranego w Polsce jest przekazywana do Unii Europejskiej.

3. Opłata od Plastiku: Wprowadzona w 2021 roku; obecnie wynosi 0,80 eurocenta od kilograma niezrecynklikowanego plastiku.

4. Cła: Cła na granicach zewnętrznych są dzielone – 25% zostaje w państwie, a 75% trafia jako zasoby własne Komisji Europejskiej.

3. "Znaczone Pieniądze" i Odpływ Kapitału

Źródła krytycznie oceniają charakter otrzymywanych środków, podkreślając, że pieniądze te nie mogą być wydawane swobodnie, a ich duża część wraca na Zachód.

Środki Znaczone: Pieniądze otrzymywane z UE to są środki "znaczone". Nie można ich wydawać na dowolny cel, lecz na "z góry ustalone programy" narzucone przez Unię.

Powrót Środków na Zachód: Szacuje się, że z każdego euro wydanego w nowych państwach członkowskich, 84-87 eurocentów wraca do Europy Zachodniej (głównie do Niemiec, jak obliczył minister finansów lub spraw zagranicznych RFN). W rezultacie, pieniądze, które fizycznie zostają w Polsce, to są "grosze".

4. Propozycje Zmian w Kolejnej Perspektywie Finansowej (Większe Obciążenia)

W kolejnym budżecie UE Komisja Europejska (której komisarzem ds. finansów jest polski komisarz) proponuje drastyczne zwiększenie wpłat, które uderzą w Polskę, prowadząc do znacznego spadku salda netto.

Rodzaj Wpłaty Obecne Zasady Proponowane Zmiany i Konsekwencje dla Polski
Składka DNB 1,13% DNB Wzrost do 1,26% DNB, w tym spłata KPO (odsetek).
Krajowy Plan Odbudowy (KPO) Zablokowane, ale odblokowane środki Środki KPO to pożyczka, która musi być spłacana (w podatkach lub odsetkami).
ETS1 (Emisje Przemysłowe) 100% zostaje w państwie (Polska: ok. 24 mld PLN rocznie) UE chce pobierać 30% tych pieniędzy, co oznacza dodatkową wpłatę 7,2 mld PLN rocznie z Polski.
ETS2 (Transport i Budynki) Nowy zasób własny UE Polska ma być piątym płatnikiem w UE, ze względu na duży udział paliw kopalnych w energetyce.
Opłata od Plastiku 0,80 eurocenta/kg Wzrost o 34% do 1 euro i 7 eurocentów, co oznacza 1,7 mld PLN rocznie więcej wpłaty z Polski.
Cła Węglowe Nowy podatek graniczny UE chce pobierać 75% wpływów z nowych ceł nakładanych na produkty spoza UE wyprodukowane z wykorzystaniem klasycznych źródeł energii.
Akcyza na Papierosy Całość zostaje w budżecie krajowym UE chce pobierać 15% z akcyzy. Polska jest największym producentem papierosów i tytoniu w UE, co oznacza 11 mld PLN rocznie do wspólnego budżetu UE.
Cła (Wpływy Krajowe) Państwo zachowuje 25% Komisja Europejska proponuje obniżenie udziału państw w cłach do 10%.

5. Prognozowany Spadek Zysków Netto

Jeżeli wszystkie powyższe propozycje zostaną wprowadzone, roczny zysk netto Polski z budżetu UE spadnie z ponad 11 miliardów euro do około 4 miliardów euro. Polska pozostanie beneficjentem, ale około 2,5-krotnie mniej zyskownym.

Zwraca się również uwagę, że stagnacja wzrostu gospodarczego Polski w latach 2022–2023 była spowodowana tym, że Polska miała zablokowane środki z KPO, podczas gdy Niemcy z nich korzystali.

Możemy omówić politykę podatkową w Polsce i Unii Europejskiej na podstawie informacji zawartych w źródłach, które koncentrują się na wpływach budżetowych, propozycjach zmian w systemie podatkowym oraz dyskusji na temat zadłużenia państwa.

1. Propozycje Reformy Systemu Podatkowego w Polsce

W źródłach przedstawiono postulaty radykalnej zmiany polskiego systemu podatkowego, mające na celu jego uproszczenie i zrównanie warunków dla różnych podmiotów gospodarczych.

Jednolity Podatek Przychodowy: Wielokrotnie pojawia się postulat wprowadzenia jednolitego podatku od przychodów.

   ◦ Proponenci tej idei argumentują, że gdyby wprowadzono (np. według wyliczeń Centrum Adama Smysa) 1,5% podatek przychodowy, można by zrezygnować z wielu innych podatków, w tym z PIT-u.

   ◦ Wszelkie zwolnienia podmiotowe powinny być zlikwidowane, choć prelegent sugeruje, że można by wprowadzić niewielkie preferencje dla mikro i małych polskich firm, aby mogły się one rozwinąć w średnie i duże przedsiębiorstwa.

Równe Opodatkowanie Korporacji: Krytykuje się obecny system, w którym zachodnie korporacje płacą znacznie niższe podatki (około 1% podatku CIT przeliczonego na podatek przychodowy) niż polskie firmy, które płacą kilkanaście procent. Uczciwa konkurencja wymaga, aby wszystkie firmy płaciły takie same podatki.

Prostota i Wysokość Podatków: Podatki w Polsce powinny być przede wszystkim proste i jednakowe. Prelegent zaznacza, że polskie podatki są obecnie poniżej średniej unijnej, jednak państwo potrzebuje pieniędzy z podatków, składek i danin, aby utrzymać usługi publiczne (jak służba zdrowia, edukacja, obronność).

   ◦ Podatek od Nieruchomości: Jako przykład nierówności podano podatek od budynków gospodarczych: osoba fizyczna płaci około 10 zł za metr kwadratowy, a osoba prowadząca działalność gospodarczą w tym samym budynku płaci około 30 zł, niezależnie od tego, czy zarobi, czy nie.

2. Polityka Podatkowa a Dług Publiczny i Deficyt Budżetowy

Źródła obszernie omawiają zadłużenie Polski, zestawiając twarde dane historyczne.

Zadłużenie Polski w Porównaniu do PKB: Najwyższe zadłużenie (budżetowe i pozabudżetowe) w stosunku do PKB od 2008 roku odnotowano w 2020 roku (57,2% PKB), głównie z powodu powstania Funduszu Covidowego, z którego wypłacono 240 miliardów złotych przedsiębiorcom.

   ◦ Rządy Zjednoczonej Prawicy zakończyły się zadłużeniem na poziomie 49,6% PKB.

   ◦ Obecne zadłużenie ma wynieść około 60% PKB w tym roku, a w przyszłym roku wzrosnąć do 63%.

Deficyty Budżetowe: Najwyższe deficyty ujawnione w budżecie za rządów PO-PSL (2009-2010) sięgały 7,5% PKB. Za obecnych rządów deficyty są mniejsze (5,1% – 5,3%), choć oczekuje się nowelizacji budżetu, która je zwiększy.

Nominalne Zadłużenie (Deficyty Skumulowane):

   ◦ Deficyty ujawnione w budżecie za 8 lat rządów PO i PSL wyniosły 548 miliardów złotych.

   ◦ Deficyty za 8 lat rządów Zjednoczonej Prawicy wyniosły 301 miliardów złotych.

   ◦ Deficyty za trzy lata obecnych rządów wyniosły 707 miliardów złotych (w tym szacunki na 2025 i 2026 r.).

Zadłużenie w Cenach Stałych (2007): Porównanie długu w cenach stałych (złotówka w 2007 r. miała inną wartość z powodu inflacji) pokazuje, że:

   ◦ Dług zaciągnięty przez 8 lat rządów PO-PSL wynosił 480 miliardów złotych.

   ◦ Dług zaciągnięty przez 8 lat rządów PiS wynosił 217 miliardów złotych.

   ◦ Dług zaciągnięty przez trzy lata obecnych rządów jest większy niż dług poprzedniego rządu przez 8 lat.

Koszty Obsługi Długu: Rząd spłaca rocznie wysokie odsetki od długu: w 2023 r. było to 70 miliardów, w 2024 r. 90 miliardów, a w przyszłym roku ma to być 100 miliardów złotych.

Wpływy Budżetowe: Pomimo wzrostu gospodarczego, wpływy do budżetu nie zwiększają się znacząco, co sugeruje wzrost szarej strefy. Za rządów PO-PSL (2007–2015) na samym VAT-cie utracono około 270 miliardów złotych.

3. Fundusze Pozabudżetowe i Uzasadnienie Długu

Krytykowane jest wykorzystywanie funduszy pozabudżetowych, które pozwala na ukrywanie długu i przekraczanie konstytucyjnych progów ostrożnościowych.

Historia Funduszy: Pierwszy prawdziwy fundusz pozabudżetowy został stworzony przez premiera Tuska (chyba fundusz drogowy).

Wygoda Zarządzania: Fundusze pozabudżetowe są wygodne, ponieważ rząd może nimi szybko i elastycznie zarządzać.

Naruszenie Konstytucji: Głównym problemem jest to, że fundusze te prowadzą do przekroczenia progów ostrożnościowych zapisanych w konstytucji, co jest określane jako "draństwo".

Obietnice a Rzeczywistość: Obecni rządzący, idąc do wyborów w 2023 roku, obiecywali zlikwidowanie funduszy pozabudżetowych, ale nie zlikwidowali ani jednego i ukrywają w nich jeszcze więcej pieniędzy. W 2023 roku różnica między deficytem ujawnianym a długiem liczonym metodą unijną wynosiła 10 punktów procentowych, a w prognozie na 2029 rok ma wynieść aż 13%.

4. Polityka Podatkowa a Unia Europejska

Źródła szczegółowo przedstawiają obecny mechanizm wpłat do budżetu UE oraz propozycje jego drastycznego zwiększenia w kolejnej perspektywie finansowej.

4.1. Obecne Zasady Wpłat (Perspektywa 2021-2027)

Składka na podstawie DNB: Jest to główna część wpłaty. Wszystkie państwa płacą 1,13% Dochodu Narodowego Brutto.

Zasób oparty na VAT: Część podatku VAT zebranego w Polsce idzie do UE.

Opłata od Plastiku: W tej chwili wynosi 0,80 eurocenta od kilograma niezrecyklingowanego plastiku, wprowadzona od 2021 roku.

Cła: Cła na granicach zewnętrznych są dzielone: 25% zostaje w państwie, a 75% idzie jako dochody własne Komisji Europejskiej. Komisja Europejska proponuje obniżenie udziału państw w cłach do 10%.

Polska Pozycja Netto: Polska jest szóstym płatnikiem w UE pod względem wielkości składki. Jednak w przeliczeniu na osobę, statystyczny Niemiec wpłaca do budżetu UE dwukrotnie więcej niż statystyczny Polak. Polska jest beneficjentem netto (saldo jest dodatnie).

4.2. Propozycje Zmian i Zwiększenie Obciążeń (Kolejna Perspektywa)

W kolejnym budżecie UE przewiduje się drastyczne zwiększenie wpłat, co uderzy głównie w Polskę.

Zwiększenie Wpłaty DNB: Propozycja podwyższenia składki z 1,13% do 1,26% DNB (z czego 1,15% to ma być składka, a pozostała część to spłata KPO). Spłata KPO rozpoczyna się od samych odsetek.

Opodatkowanie ETS1: Dotychczas pieniądze z Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS1) w całości zostawały w państwach członkowskich (w Polsce było to rocznie około 24 miliardy złotych). UE chce pobierać 30% tych pieniędzy, co oznaczałoby dodatkową wpłatę 7,2 miliarda złotych rocznie z Polski.

Wprowadzenie ETS2: Polska ma być piątym płatnikiem w UE z tytułu ETS2 (dotyczącego transportu i budynków), ponieważ duża część polskiej energii produkowana jest ze "złych" źródeł kopalnianych.

Wzrost Opłaty od Plastiku: Z 0,80 eurocenta opłata ma wzrosnąć o 34% do 1 euro i 7 eurocentów, co oznacza 1,7 miliarda złotych rocznie więcej wpłaty z Polski.

Cła Węglowe: Nowe cła na granicach zewnętrznych, nakładane na produkty importowane do UE, wyprodukowane z wykorzystaniem klasycznych źródeł energii. UE chce pobierać z nich 75% wpływów.

Akcyza na Papierosy: Obecnie cała akcyza zostaje w budżecie krajowym. UE chce pobierać 15% z akcyzy na papierosy. Ponieważ Polska jest największym producentem papierosów i tytoniu w UE, uderzy to w nas najmocniej – to oznacza 11 miliardów złotych rocznie do wspólnego budżetu UE.

4.3. Skutki Zmian

Jeśli wszystkie te propozycje zostaną wprowadzone, roczny zysk netto Polski z budżetu UE spadnie z obecnych ponad 11 miliardów euro do około 4 miliardów euro netto. Oznacza to, że Polska nadal będzie beneficjentem, ale 2,5-krotnie mniej zyskownym. Należy pamiętać, że nawet ten zysk jest "znaczony", co oznacza, że pieniądze te można wydawać tylko na z góry ustalone programy narzucone przez UE.

5. System Emerytalny i Składki

Poruszono również kwestie związane ze składkami ZUS i propozycjami zmiany systemu emerytalnego.

Emerytura Obywatelska: Jest postulat, aby osoby wchodzące na rynek pracy miały wybór, czy chcą płacić składki emerytalne w dotychczasowym systemie, czy z nich rezygnować na rzecz emerytury obywatelskiej.

Prawa Nabyte: Osoby, które płaciły składki i którym zostało 20 lat do emerytury, powinny mieć możliwość dokończenia składek w obecnym systemie (prawa nabyte).

Koszty ZUS: Obecnie 100% składek jest wypłacane obecnym emerytom, a mimo to brakuje około 15% tych składek, które trzeba dopłacać z budżetu państwa. W ZUS pracuje około 50 000 osób, a system obliczający emerytury jest bardzo drogi. Z czasem problem będzie narastał, ponieważ coraz więcej będzie dopłacanych do ZUS-u z budżetu, a emerytury będą coraz niższe (obecnie 1/3 emerytur to najniższe, a wkrótce będzie to 50%).

6. Polityka Podatkowa a Demografia

System podatkowy powinien być ukształtowany w taki sposób, aby nie opłacało się nie mieć dzieci. Dodatkowo powinny być wprowadzone preferencje dla rodziców posiadających dzieci.

Świetnie. Opierając się na dostarczonych źródłach, dyskusja na temat żywności i zdrowia koncentruje się wokół krytyki obecnych trendów dietetycznych (zwłaszcza wegańskich i "planetarnych") oraz wpływu przemysłu żywnościół krytyki obecnych trendów dietetycznych (zwłaszcza wegańskich i "planetarnych") oraz wpływu przemysłu żywnościowego i dezinformacji na zdrowie publiczne.

1. Krytyka Diet Wegańskich i "Planetarnych"

Źródła silnie krytykują diety ograniczające spożycie mięsa, argumentując, że są one szkodliwe dla rozwoju i zdrowia.

Propaganda Antymięsna: Netflix pompował pieniądze w propagandowe filmy, takie jak The Game Changer czy What the Hell, które miały przekonywać świat, że mięso to zło. Pomimo tej propagandy, ludzie nadal nie rezygnują z mięsa i coraz częściej wracają do jedzenia prawdziwej żywności opartej o mięso.

Wpływ na Dzieci: Dzieci karmione dietą wegańską zaczęły chorować, pojawiały się u nich patologiczne złamania i niedożywienie.

Rola Mięsa w Rozwoju Człowieka: Mięso i tłuszcz z mięsem pozwoliły ludzkiemu mózgowi rozwinąć się w tempie, które dało człowiekowi przewagę nad całym światem. Mięso tworzyło ludzki mózg.

   ◦ Dzięki skoncentrowanej energii, witaminom i kwasom tłuszczowym z mięsa, człowiek mógł wytworzyć zdolności poznawcze, które teraz dominują w naszym gatunku, umożliwiając tworzenie języka, kultury i technologii (np. sztucznej inteligencji). Klasyczna teza głosi: "bez mięsa... nie byłoby niczego".

Próby Wprowadzenia Diety Planetarnej: Obecnie politycy próbują przeforsować projekt rozporządzenia, które nakazuje dzieciom dietę planetarną, czyli ograniczanie mięsa. Wprowadzenie diety planetarnej, a tym bardziej wegańskiej, jest postrzegane jako prosta droga do zaburzeń rozwojowych oraz smutnego i chorego życia.

Edukacja Żywieniowa: Gdyby rozpoczęto prawdziwą, niezależną edukację, żaden z rodziców nie odważyłby się wprowadzić swojemu dziecku diety planetarnej ani wegańskiej.

2. Pozytywny Wpływ Diety Zwierzęcej na Zdrowie

W źródłach pojawia się argument, że dieta oparta wyłącznie na produktach zwierzęcych (karniwor) może być skuteczna w walce z chorobami.

Dieta Karniwor: Sposób odżywiania oparty wyłącznie na produktach zwierzęcych (karniwor) staje się coraz bardziej popularny.

Leczenie Depresji: Przedstawiono case study całkowicie wycofanych ciężkich depresji, leczonych przez wiele lat wieloma lekami, tylko i wyłącznie dzięki odżywianiu niskowęglowodanowemu, konkretnie diecie karniwor.

Krytyka Hipotezy Neuroprzekaźników: Nowe hipotezy badają depresję pod innym kątem niż tylko zaburzenia równowagi neuroprzekaźników (np. serotoniny). Podkreślono, że ta tradycyjna hipoteza nie została potwierdzona jakąkolwiek wiarygodną nauką, a badania poziomu serotoniny w mózgu były oparte na badaniach sponsorowanych przez firmy produkujące leki.

3. Jakość Żywności i Choroby Przewlekłe

Zwrócono uwagę na bezpośredni związek między żywnością, którą spożywamy, a powstawaniem chorób przewlekłych.

Związki Toksyczne w Żywności: Poruszono problem dodawania związków glinu do mąki, z której piecze się chleb. Glin odkłada się w mózgu.

Choroba Alzheimera: U osób chorych na Alzheimera stwierdzono złogi glinu, który bierze się nie z powietrza, ale z żywności.

Potencjał Medycyny Żywieniowej: Postawiono tezę, że gdyby zmieniono wskazania dotyczące diety, nastąpiłby absolutny postęp w medycynie i ochronie zdrowia:

   ◦ Mniej chorób przewlekłych (co najmniej dwukrotnie mniej).

   ◦ Mniej nowotworów (co najmniej dwukrotnie).

   ◦ Mniej schorzeń neurologicznych i neurodegeneracyjnych (np. Parkinsona czy Alzheimera).

4. Świadomość i Odpowiedzialność

Kluczowym elementem dyskusji jest osobista odpowiedzialność za zdrowie i konieczność poszukiwania niezależnej wiedzy.

Świeżość Mięsa: Mięso jest dobre pod warunkiem, że jest świeże; mięso pięciodniowe traci prawie 40% swoich właściwości.

Rola Lekarzy i Systemu: Lekarze mają jedynie doradzać lub leczyć na podstawie tego, czego sami się nauczyli. Czynni lekarze (bracia Rozeń), którzy szybko zauważyli, że to, czego uczyli się na studiach o dietach, nie sprawdza się i nie pomaga ich pacjentom, stali się orędownikami diety opartej na mięsie.

Samodzielna Odpowiedzialność: Sami jesteśmy odpowiedzialni za nasze życie i zdrowie. Obowiązkiem obywateli jest obserwować swój organizm, słuchać ekspertów, eksperymentować i nie słuchać się "prawdy objawionej".

Żywność Przetworzona: Nikt nie zmusza obywateli do kupowania mleka UHT (które jest powszechnie kupowane, mimo że jego spożycie jest kwestionowane od 20 lat), chipsów czy żywności wysoko przetworzonej. Zamiast tego można kupować produkty bezpośrednio od rolników w ramach rolniczego handlu detalicznego (np. ćwiartkę świni, kurczaka czy kaczkę) i samemu gotować jedzenie w domu.

Jeśli te pomysły braci Rozeń weszłyby w życie, byłby to absolutny postęp w medycynie i ochronie zdrowia.

Fałszywe Koty, Długi, Dzieci

Na podstawie dostarczonych źródeł, dyskusja na temat surowców krytycznych (zwłaszcza pierwiastków ziem rzadkich) koncentruje się na ich kluczowym znaczeniu w geopolityce, dominacji Chin w ich dostawach oraz potencjale Polski w zakresie ich wydobycia.

Poniżej przedstawiam szczegółową analizę tego zagadnienia:

1. Chińska Dominacja i Nowy Porządek Świata

W źródłach podkreślono, że Chiny osiągnęły pozycję dominującą w globalnym łańcuchu dostaw pierwiastków ziem rzadkich, co prowadzi do przekształcenia porządku światowego.

Kontrola nad Surowcami: Chiny kontrolują około 70% światowego wydobycia i aż 90% przetwórstwa pierwiastków ziem rzadkich.

Chińskie Prawo Eksportowe (9 października 2025): Pekin ogłosił wprowadzenie zasady 1%. Oznacza to, że jeśli jakikolwiek produkt zawiera choćby ułamek chińskiej technologii, surowca z Chin lub mikrogram grafitu, podlega odtąd chińskiemu prawu eksportowemu.

Konsekwencje dla Świata: Cały światowy przepływ nowoczesnych towarów i broni ma być teraz kontrolowany przez Pekin. Broń, elektronika, akumulatory, drony i półprzewodniki – każdy kontrakt i chip będzie zależny od zgody Pekinu. To jest moment, w którym "świat dowiedział się, że Pekin już nie prosi o miejsce przy stole, on ustawia stół". Analitycy określają to jako "cywilizacyjne przejęcie sterów".

2. Krytyczne Znaczenie dla Technologii i Obronności

Pierwiastki ziem rzadkich są niezbędne do produkcji kluczowych technologii, zarówno cywilnych, jak i wojskowych.

Zastosowania: Są one kluczowe do produkcji magnesów, serwomechanizmów, laserów, turbin, akcelerometrów oraz układów kierowania rakiet. Bez nich nie działa ani F-16, ani iPhone.

Zbrojenia NATO: Kontrola dostaw przez Pekin może celowo opóźniać zbrojenia NATO.

   ◦ Do wyprodukowania myśliwca F-35 potrzeba aż 418 kg pierwiastków ziem rzadkich.

   ◦ Budowa amerykańskiego niszczyciela wymaga 2600 kg.

   ◦ Łódź podwodna klasy Virginia wymaga 4600 kg.

   ◦ Są one również potrzebne do produkcji rakiet do Żelaznej Kopuły (Iron Dome) czy systemu Arrow 3.

Wojna Gospodarcza: Zablokowanie produkcji amerykańskich chipów poprzez wstrzymanie dostaw surowców jest postrzegane jako "atomowa broń gospodarcza" wymierzona w USA.

3. Reakcja USA i Zachodu

Zachód znalazł się w trudnej sytuacji, ponieważ nie kontroluje surowców, łańcucha dostaw ani przyszłości technologicznej.

Odpowiedź Trumpa: 10 października 2025 roku (dzień po ogłoszeniu chińskich zasad) prezydent Trump wyraził rozczarowanie i nałożył dodatkowe 130% cła na wszystkie towary importowane z Chin do USA, wchodzące w życie 1 listopada. Zaznaczył, że USA również ma silne pozycje monopolistyczne.

Eskalacja Konfliktu: W odpowiedzi na cła, Chiny ogłosiły wprowadzenie specjalnej opłaty portowej dla amerykańskich statków (początkowo 56 USD za tonę, rosnące do 123 USD za tonę w 2027 roku).

Wstrząsy Rynkowe: Całe to zamieszanie polityczne spowodowało, że rynki "spłynęły czerwienią": Bitcoin gwałtownie spadł, a z Wall Street wyparowało 1,65 biliona dolarów.

Tymczasowe Porozumienie: Mimo pierwotnej eskalacji, Stany Zjednoczone i Chiny porozumiały się w ubiegłym tygodniu (przed datą nagrania), co skutkowało tym, że USA nie nałożyły 130% ceł, a Chiny nie nałożyły sankcji na metale ziem rzadkich na Stany Zjednoczone jeszcze na rok.

Brak Alternatyw dla Zachodu: Nawet pomimo tego, że pierwiastki ziem rzadkich nie są rzadkie i występują na całym świecie (w tym w USA, Australii i Szwecji), uruchomienie własnych kopalni i rafinerii oraz zaspokojenie połowy światowego popytu zajmie minimum 5 do 8 lat – i to w wariancie optymistycznym. Chiny są tego świadome.

4. Potencjał Polski i Działania Polityczne

W kontekście dominacji Chin i zależności Zachodu, pojawił się wyraźny postulat wykorzystania polskiego potencjału w zakresie surowców krytycznych.

Obecność Surowców w Polsce: Stany Zjednoczone szukają alternatywnych źródeł pierwiastków ziem rzadkich. "Duża część jest w Polsce", ale "trzeba zacząć wydobywać".

Zasoby w Odpadach: Polska ma również zgromadzone duże ilości pierwiastków ziem rzadkich w odpadach po miedziowych.

Brak Działań Politycznych: Krytykuje się polskich polityków za to, że zamiast zajmować się "geopolityką, która dzieje się ponad naszymi głowami", zajmują się "polskimi wojenkami" i "napuszczaniem Polaków na Polaków", zamiast robić cokolwiek, aby Polacy zaczęli na tym dużo zarabiać. Zamiast tworzyć kopalnie, w Polsce tworzy się parki narodowe, co jest sprzeczne z maksymą "drill baby drill" (wierć, maleńka, wierć) Donalda Trumpa.

Dyskusja na temat obywatelstwa polskiego w przedstawionych źródłach koncentruje się głównie na kwestiach związanych z posiadaniem podwójnego obywatelstwa przez osoby pełniące ważne funkcje publiczne (sędziów, prezydenta, posłów) oraz na procedurach nabywania polskiego obywatelstwa przez cudzoziemców.

Obywatelstwo dla Osób Pełniących Funkcje Publiczne

W źródle przedstawiono postulat, aby osoby sprawujące kluczowe funkcje w państwie posiadały wyłącznie obywatelstwo polskie od urodzenia.

1. Sędziowie (Władza Sądownicza):

   ◦ W 2018 roku wprowadzono zmianę w prawie (przez Ministerstwo Zbigniewa Ziobry). Zgodnie z nią, sędzią mogła być tylko osoba posiadająca jedynie polskie obywatelstwo. Osoby z podwójnym obywatelstwem nie mogły być sędziami.

   ◦ Obecnie Ministerstwo Sprawiedliwości dąży do wycofania tej zmiany, aby umożliwić osobom z różnymi obywatelstwami (np. polsko-niemieckim, polsko-brytyjskim, polsko-ukraińskim) pełnienie funkcji sędziowskich.

   ◦ Prelegent uważa, że sędzia powinien być Polakiem. Sędzia, jako przedstawiciel trzeciej władzy, powinien mieć obywatelstwo polskie od urodzenia.

   ◦ Zgłoszona zostanie poprawka, by sędzią mogła być tylko osoba, która urodziła się w Polsce, wychowała, i przeszła cały proces edukacyjny (od przedszkola po studia i aplikację).

2. Prezydent i Posłowie (Władza Wykonawcza i Ustawodawcza):

   ◦ W konstytucji (napisanej za czasów prezydenta Kwaśniewskiego) jest zapis, że prezydent nie musi być Polakiem – może mieć tylko obywatelstwo polskie (co zdaniem prelegenta powinno zostać zmienione).

   ◦ W Stanach Zjednoczonych prezydentem może być tylko osoba urodzona w USA. Prelegent wyraża nadzieję, że podczas zmiany konstytucji artykuł ten zostanie zmieniony.

   ◦ Prelegent uważa, że prezydent i posłowie powinni mieć obywatelstwo polskie od urodzenia.

   ◦ Zwolennicy tej restrykcji argumentują, że osoba z podwójnym obywatelstwem "stoi w rozkroku" i może szkodzić. Uważają, że nie powinno być podwójnego obywatelstwa, a osoby mające obywatelstwa na "skróty" nie powinny być sędziami, posłami ani prezydentem.

Zmiany w Procesie Nabywania i Utraty Obywatelstwa

Pojawiły się propozycje zmian w zasadach przyznawania polskiego obywatelstwa.

Wydłużenie Okresu Oczekiwania: Prezydent złożył projekt ustawy mający na celu wydłużenie okresu, po którym można ubiegać się o polskie obywatelstwo.

Obowiązkowe Egzaminy: Istnieje zgoda (przynajmniej ze strony Kancelarii Prezydenta i Ministerstwa Boguckiego) na wprowadzenie obowiązkowego egzaminu z języka polskiego, historii Polski oraz polskiej konstytucji dla kandydatów na obywateli.

Obecna Sytuacja: Obecnie cudzoziemiec może ubiegać się o obywatelstwo po trzech latach, nie znając polskiego języka, historii ani prawa.

Odbieranie Obywatelstwa: Należy również wprowadzić prawo, które pozwalałoby odbierać polskie obywatelstwo obcokrajowcom w przypadku sprzeniewierzenia się, na przykład poprzez "hasanie po Polsce z flagą banderowską".

Wartość Obywatelstwa i Tożsamość

Podkreśla się, że polskość ma się w sercu i opiera się na republikańskich zasadach wolnościowych i odpowiedzialnościowych. Przytaczane są przykłady historyczne osób (jak generał Unrug czy Anna Walentynowicz, której matka była Ukrainką), które nie miały polskich korzeni od urodzenia, ale były patriotami.

Niemniej jednak, polskie obywatelstwo nie powinno być rozdawane "na straganach". Brak szacunku dla obywatelstwa i przedstawicieli skutkuje brakiem szacunku ze strony innych.

Pojawił się również postulat, aby płacić roczną, nominalną opłatę za bycie obywatelem, choć jednocześnie wyrażono wątpliwość co do handlowania polskim obywatelstwem w zamian za inwestycje, gdyż mogłoby to stanowić zagrożenie (np. poprzez umożliwienie bogatym osobom z całego świata uzyskania praw wyborczych).

W kontekście imigracji, prelegent odrzuca tezę o wyrzucaniu Polaków z kraju z powodu napływu Ukraińców, nazywając ją "ruską narracją". Zwraca uwagę, że cudzoziemcy, zwłaszcza Ukraińcy, wnoszą znaczący wkład w polską gospodarkę (np. poprzez wpłaty do ZUS, wzrost PKB, i płacenie podatków). Cudzoziemcy pracujący w Polsce płacą podatki i nie są utrzymywani przez państwo; jako pracownicy mają prawo do świadczeń, takich jak służba zdrowia.

Podniesiono także kwestię, że osoby mieszkające długo za granicą (np. 5 czy 6 lat) powinny tracić prawa wyborcze, jeśli chcą decydować o kierunku rozwoju Polski.

Za: [1]

Za: [2]

Omówienie